Loading...
Perkongsian

Ikrar undi BN dalam borang permohonan khas kad pengenalan?




TERSEBAR di media sosial gambar borang permohonan khas kad pengenalan yang tertera logo 1 Malaysia dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) di atasnya.

Apa yang menarik perhatian orang ramai di media sosial terhadap borang berwarna putih itu ialah — terdapat catatan berbentuk ikrar atau aku janji untuk mengundi BN di bahagian bawahnya.

Ikrar itu berbunyi seperti berikut:

"Saya yang menurunkan cop jari kiri dan kanan di bawah ini dengan sesungguhnya berjanji bahawa, akan mengundi BARISAN NASIONAL pada pilihan raya ke-14 akan datang, dan jika sekiranya Saya ingkar akan janji ini maka Saya sedia dan rela hati untuk diambil tindakan dengan membatalkan KAD PENGENALAN SAYA,"

Hasil semakan di media sosial mendapati antara individu terawal yang berkongsi gambar borang tersebut secara umum adalah seorang pengguna facebook bernama Anthony Tibok pada 25 November 2017.

"Borang permohonan khas kad pengenalan, untuk mengundi BN kah ini?" soalnya ringkas.



Kalau difikirkan secara logik, dan jika borang ini benar, borang ini seperti untuk diisi oleh warganegara asing yang mahu memohon kad pengenalan.

Tak mungkinlah warganegara Malaysia yang sudah memiliki kad pengenalan masih mahu memohon kad pengenalan untuk kali kedua.

Kemungkinan kedua ialah, borang ini untuk warga asing yang sudah memiliki kad pengenalan berstatus "penduduk tetap" namun ingin memohon menaik taraf statusnya menjadi warganegara Malaysia sekaligus mempunyai hak untuk mengundi dalam pilihan raya.

Namun kita jangan cepat percaya dengan sebaran seperti ini, tidak mustahil ia merupakan taktik "black operation" machai untuk memerangkap penyokong pembangkang.

Cuba lihat pada ejaan tempat lahir dieja sebagai "temapt lahir" jelas bukan kesalahan yang tidak disengajakan.

Siapa punya kerjakah ini?


Read more: http://ift.tt/2zpTzgo

Sumber : Friscomedia

About Admin

Loading...
Powered by Blogger.